Utlendinger som kommer til Rogaland for å bo og jobbe har ulike grunner for hvorfor de valgte å komme akkurat hit. Det ønsket vi å finne ut av – og slik ble «Ten Reasons» ett av Hike sine aller kjekkeste prosjekter.

Rita Østbø Stobbs
Invest in Rogaland

Dette har vi gjort for

Invest in Rogaland

Fotografering

Historiefortelling

Hikere

Kristin Støle Kalgraff

Jan Inge Haga

Når

2023

Invest in Rogaland og New Kaupang har et mål om å få flere utlendinger og utenlandske selskap til å vurdere Rogaland som et sted å bo og jobbe. Og med prosjektet Ten Reasons fikk de tretten inspirerende historier om talentfulle nye rogalendinger. Et skikkelig drømmeprosjekt for Hike.

– Jeg liker lyden av det skandinaviske språket og ønsket å leve i et land som tror på frihet og demokrati, forteller førsteamanuensis og lærer ved UiS (Universitetet i Stavanger), Damiano Rotondo. Han kom fra Francavilla Fontana i Sør-Italia for å jobbe i Norge og fordi han elsker lyden av nordmenn. Og en del andre ting også. Nå lever han det perfekte liv i Stavanger – i et internasjonalt miljø med vennlige kolleger og et samfunn bygget på gjensidig respekt. 

– Vi har definitivt kommet for å bli! Sier en smilende Rotondo.

En gavepakke for kommuner og næringsliv

Våren 2023 fikk Hike anledning til å dykke ned i en rekke historier om tilflyttere som har kommet til regionen. Vi snakket med nye rogalendinger som kom fra Venezuela, Irland, Tyskland, Italia og Hamar, med mer. Folk som kom til Norge på grunn av jobb, skole, sikkerhet, lønn eller annet. Resultatet har blitt til prosjektet «Ten Reasons» som består av bilder og historier om talentfulle nye rogalendinger. «Ten Reasons» er en mediebank som kan brukes av alle kommunene i fylket og ulike aktører som arbeider med rekruttering, investering, industri, med mer. Næringslivsaktører generelt og akademia, alle som ønsker å tiltrekke internasjonal arbeidskraft – og det er noe regionen vår trenger. Prosjektleder i Invest in Rogaland Rita Østbø Stobbs forteller:

– Vi er avhengige av tilførsel av mer arbeidskraft for å kunne realisere storskala industrietableringer. Derfor er det også viktig for oss å ha bildemateriale og historier som kan brukes for å vise frem mulighetene i regionen. Dette er et oppdrag vi deler med New Kaupang, et «non profitt»-selskap som eies av Rogaland fylkeskommune og Ryfylke IKS. Derfor har vi samarbeidet om dette prosjektet.
No items found.

Mer enn vakre fjell og fjorder

Prosjektet handlet først og fremst om å kommunisere alt det fantastiske denne regionen har å tilby menneskene som velger å flytte hit. 

– Vakre fjell og fjorder forteller seg selv. Vi har så utrolig mye mere å tilby, sier Østbø Stobbs.

Det er kanskje lett å ta for gitt for oss som bor i Norge, at det er et trygt og stabilt land med gode arbeidsforhold og forutsetninger for både kvinner og menn. 

 – Forutsetningene for kombinasjon av familieliv, karriere og fritid er mye bedre her enn mange andre steder i verden. Alt dette er attraktivt for mange høykvalifiserte arbeidsinnvandrere, sier Østbø Stobbs.

Rekruttering som funker

Med to små barn midt i Amsterdam hadde Arjan, til venstre og Marijn van den Akker en drøm om noe annerledes, et liv med bedre balanse mellom jobb og fritid.

 – Vi ville reise og hadde begynt å lete etter et fint land å bo i med barna våre, sier Marjin.

Våren 2021 dro ekteparet, begge er leger, for å delta på Emigration Expo-messen i Nederland. Messens formål er å tiltrekke arbeidstakere og oppmuntre til rekruttering over hele Europa.   

– Vi møtte en rekrutterer fra sykehuset i Haugesund som fortalte oss om den norske livsstilen, noe som virkelig fanget oppmerksomheten vår! Balansen mellom arbeid og fritid er veldig viktig her. Vi ble begge tilbudt jobb på Haugesund sykehus, vi har kjøpt hus og har en ny baby på vei! Vi elsker at vi kan tilbringe mer tid med barna våre her. Norge har en fantastisk familiekultur!

Det menneskelige i bildene

Invest in Rogaland og New Kaupang ville ha bilder og tekst som kunne brukes til egen kommunikasjon, presentasjoner, i sosiale medier, av kolleger i næringslivet, fylkeskommunen og kommunene. 

– Vi ønsket hjelp med aktivitet og synliggjøring bestående av bilder og tekst, sier Rita Østbø Stobbs. De ble imponert av Hikes evne til å fortelle historier i både ord og bilder:

 – Vi falt for de fine bildene som på en veldig god måte fikk frem det ekte mennesket, og da de foreslo å lage en rekke historier fra forskjellig lokasjoner visste vi at dette var det vi var ute etter. Altså, det ble rett og slett en godtepose for mange!

At “Ten Reasons” kan deles med mange er det ingen tvil om. Mediebanken har allerede blir brukt av blant annet Næringsforeningen i Stavanger-regionen for deres nye bok «New in the Stavanger Region» og av samarbeidsprosjektet SouthwestNorway (Rogaland fylkeskommune, Invest in Rogaland, Næringsforeningen i Stavanger-regionen, NAV EURES Rogaland, Haugaland Vekst, Sauda Vekst, Ryfylke IKS og Egersund-regionen), som blant annet har brukt bildene og historiene på deres stand under EmigrationExpo i Nederland og på egne nettsider og Instagram.

Tusen takk for jobben Rita og Invest in Rogaland! 

For Hike har dette vært et fantastisk kjekt oppdrag som vi er enormt stolte av å ha vært med på! Takk til New Kaupang ved Ketil Barkved og Invest in Rogaland ved Rita Østbø Stobbs som ga oss mulighetene til å lage historiene. Og takk til alle som stilte opp for oss!

Historiene lever videre og brukes nå aktivt av kommuner i regionen for å tiltrekke nye, spennende mennesker og skape nye muligheter både for mennesker og industrien.

 – Velkommen til Rogaland! 

Teksten er skrevet av Ida Windingstad.

Skal vi hjelpe deg?

Si hei til frode

Neste historie