«I 2018, da vi gikk fra å hete Peanuts til Solv, var det jeg som tok meg av mye av vårt kommunikasjonsarbeid. Vi var i ferd med å gå litt i metning på dette området, og jeg trengte svar på et spørsmål: Hvordan kan vi få «koblet på» de ansatte?»
Frode, mannen som i dag er daglig leder i Hike, var allerede i kontakt med Solv. Da praten med Morten kom i gang ble konklusjonen raskt at her kunne én pluss én fort bli fem.
«Vi hadde begge tro på at de gode historiene allerede finnes blant kollegaene våre i Solv. Det handlet ikke om å finne gullet på nytt, men om å få frem historiene som allerede lå der, de som gjenspeiler personligheten hos de ansatte, men også kompetansen – det som skaper verdien for kundene våre.
Grunnen til at de to valgte å få dette i gang har tre deler, forteller Morten. Målet var for det første å bygge stolthet over all kompetansen og alle de fantastiske personlighetene som fantes, og finnes, i Solv. Som andre grunn lå et ønske om å tiltrekke seg nye, flinke folk, og til slutt så var det jo selvfølgelig hyggelig om dette kunne få en ny kunde til å seile inn døra.
- I den rekkefølgen?
«Ja. Det viktigste var å styrke kulturen vår som selskap. Vi må begynne med oss selv for å få resten av maskineriet til å gå. Essensen i dette, og det Hike er spesielt gode på, er å gjøre den andre til helten, enten det er kunden eller de ansatte. Har vi ekte historier om ekte folk, så vil vi også tiltrekke oss de rette kundene. Det er min filosofi.»